Coffee Lovers

Ktoré nápoje okrem kávy obsahujú kofeín?

Napoje a kofein

Nie je žiadnym tajomstvom, že kofeín obsahujú aj mnohé iné nápoje okrem kávy. Možno vám na myseľ príde zelený čaj, energetický nápoj. Poznáte však aj ďalšie? Vedeli ste napríklad, že populárna káva z čakanky, alebo takzvaná cigorka, kofeín neobsahuje? 

 

V dnešnom texte sa pozrieme na 5 nápojov, ktoré obsahujú kofeín. 

 

Zelený čaj

 

Kofeín v zelenom čaji nie je žiadnym prekvapením. Ide o stimulujúci nápoj, ktorý ľudia pijú už tisícročia a svoju popularitu si drží dodnes. V jednej dvojdecilitrovej šálke zeleného čaju je zhruba 30 až 45 miligramov kofeínu. Ide približne o 2-3 krát nižší obsah, než v klasickom espresse. Po čistej vode je čaj druhým najpopulárnejším nápojom na svete a práve šálka toho zeleného je alternatívou pre ľudí, ktorí nechcú alebo nemôžu piť kávu. Zelený čaj je navyše plný antioxidantov, čo z neho robí perfektného bojovníka proti civilizačným ochoreniam.

 

Čierny čaj

 

Čo sa týka obsahu kofeínu, je na tom čierny čaj veľmi podobný zelenému, aj keď spravidla býva silnejší. Na dvojdecilitrovú porciu pripadá zhruba 35 až 45 miligramov kofeínu. Samozrejme, existujú aj silnejšie odrody, s vyšším obsahom kofeínu. Oproti káve má však čierny čaj o niečo slabší stimulujúci účinok. Spolu so zeleným sa však významnou mierou podieľa na regulácii telesnej hmotnosti. Koniec-koncov, všetko je to o chuťových preferenciách. Nikto netvrdí, že si nemôžete v jeden deň dopriať šálku čaju aj kvalitnej kávy.

Myslite však na to, že by ste nemali prekročiť hranicu 400 miligramov kofeínu denne, keďže to môže byť potenciálne nebezpečné pre ľudské zdravie.

 

Cierny caj kolko ma kofeinu

Energetické nápoje

 

O niečo kontroverznejší je obsah kofeínu v energetických nápojoch. Alebo takto, ruch, predovšetkým v zdravotníckej komunite, vyvolávajú energetické nápoje samotné. V závislosti od značky môžu mať od 100 až do 300 miligramov kofeínu na plechovku, fľašu. Problematickými však môžu byť ďalšie súčasti energetických nápojov, predovšetkým ich kombinácie s cukrom. Nehovoriac o ich konzumácii spoločne s alkoholom. Keď potrebujete nakopnúť a zároveň si dopriať chuťový zážitok na úrovni, siahnite radšej po kvalitnej káve.

 

Kolové nápoje

 

Podobne ako energetické nápoje sú na tom aj rôzne druhy koly na našom trhu, minimálne z hľadiska vplyvu na zdravie. Občasná konzumácia spravidla nezaškodí, ale ak sa stane zvykom, môže so sebou niesť aj problémy. Čo sa týka obsahu kofeínu, tak kolové nápoje ho zvyčajne obsahujú 30 až 50 miligramov na jednu pollitrovú fľašu. Zvyčajne platí, že viac kofeínu obsahujú takzvané “diétne” kolové nápoje, teda tie, čo sľubujú nulový obsah cukru. A práve cukor, rôzne umelé sladidlá, iné náhrady a ďalšie konzervanty sú tou problematickou zložkou tohto druhu sýtených nápojov. Existujú aj rozumnejšie alternatívy, ako si dopriať tekuté osvieženie.

 

Yerba maté

 

Takou je, okrem šálky kvalitnej kávy, aj yerba maté. Zjednodušene – tento nápoj môžeme nazvať bylinkovým čajom alebo infúziou, ktorá sa pripravuje z juhoamerickej rastliny Ilex paraguariensis. Má mimoriadne stimulujúci účinok, čo je predovšetkým vďaka kofeínu. Jeho obsah je zhruba 85 miligramov na 2-3 decilitrový hrnček. 

 

Z tohto hľadiska je teda yerba maté silnejšie ako čaj, ale slabšie ako káva. Tento nápoj si získava čoraz viac priaznivcov aj v našich končinách. Okrem stimulujúceho účinku tiež pomáha pri sústredení, obsahuje množstvo antioxidantov, posilňuje imunitu a zrýchľuje metabolizmus. Účinkami je teda na tom podobne ako kvalitný zelený čaj.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.